ALTRUISM as ARTTHRUISM

http://kultura.sme.sk/c/5999850/aj-bozik-umenia-bol-spokojny.html Zachrániť priateľovi život, zohnať mu strechu nad hlavou a súčasne sa iniciovaním výstav a koncertov starať o jeho návrat do kultúry. Túto symbiózu umeleckého a sociálneho kurátorstva predstavuje Murinov nevšedný projekt.

Umelecké diela s privlastnením si reality poznáme na Slovensku od polovice 60. rokov, keď Stano Filko a Alex Mlynárčik realizovali svoj Happsoc a privlastnili si realitu osláv 1. a 9. mája 1965, či keď o pár rokov neskôr Mlynárčik ozvláštnil reálnu svadbu ako umenie.

Súčasná dlhodobá aktivita výtvarníka Michala Murina, performera, intermediálneho umelca i vysokoškolského pedagóga, má oproti spomínaným príkladom ešte aj iný rozmer. Murin menil realitu nie formou umeleckej intervencie, ale konkrétnou pomocou človeku, podaním záchrannej ruky v extrémnom okamihu ako skutočne altruistický čin.
Sociálna skulptúra

Tou osobou bol jeho starší umelecký kolega a priateľ, výtvarník a muzikológ Milan Adamčiak, ktorý sa ocitol v absolútnom existenčnom ohrození. Detaily jeho zložitej anabázy sú samostatným príbehom, na jeho konci však Adamčiak, žijúci po odchode z Bratislavy päť rokov v prenajatom obydlí neďaleko Banskej Štiavnice, zostal takmer zo dňa na deň bez strechy nad hlavou, bezmocný a bezradný uprostred dediny s celým svojím majetkom nahádzaným v niekoľkých škatuliach.

Čítajte viac: http://kultura.sme.sk/c/5999850/aj-bozik-umenia-bol-spokojny.html#ixzz1U5T7rDqw




Komentáre

Žiadne komentáre

Pridať komentár