Božská Harmónia

Miesto a čas sa prepájajú spolu so všetkými zmyslami, ( vôňa miesta, teplo slnečných lúčov, chlad vetra, ruchy okoloidúcich,
alebo cítenie spoločne vytvoreného celku ) ktoré tak tvoria homogénny atmosferický sen.
Publikum sa stáva autorom spoločnej kompozície. Pred tým ako sa môže stať jej súčasťou a prijímať vytváranú krajinomaľbu
musí do nej priniesť impulz bez ich prítomnosti by nikdy nevznikla.
Pomocou “vstupných brán” postavených v ústiach ulíc na námestí dôjde akoby k jeho uzavretiu. Do vnútra námestia bude možnosť
vstupu len cez brány. Každý vstup bude zaznamenaný hlasným tónom, rôznej výšky. Počet brán je sedem čiže rovnaký počet,
ako tónov v hudobnej stupnici. Pohybom ľudí na námestie a z námestia rôznymi bránami budú spúšťané simultánne rôzne tóny
z navzájom od seba vzdialených miest, spolu s ostatnými ruchmi budú tvoriť súzvuk v reálnom čase vo veľkom priestore urbáneho prostredia.
Konečnú kompozíciu však nemusíme, alebo nemôžeme chápať ako náhodnú. Melódia, alebo súzvuk sú podmienené vstupom človeka do
do tejto sustavy. V prípade neprítomnosti vstupov je systém nefunkčný. Takže, systém tvoria ľudia, ich každodenné potreby,
(dohodnuté stretnutie s osudovou láskou, alebo vypredaj minuloročného tovaru) ,ktoré sú dôvodom ich vstupu na dané miesto.
Všetky tieto skutočnosti spoločne vytvárajú jeden komplexný celok, ktorý sa dá nazvať realita, alebo fragmenty reality.
Východiska môžeme hľadať v Determinizme, ktorý by mohol pomôcť pri predpovedaní priebehu kompozície.
Za predpokladu, že by sme poznali podmieňovacie stavy jednotlivcov, ktoré podmienili ich vstup na námestie ( príchod autobusu,
čakanie na prechode, cesta z roboty, pol dňa dovolenky naplánovanej pred dvoma týždňami s priateľom, 3 ročný vzťah, spoznanie sa
na ulici pred domom ako deti, jeho rodičia sa tam prisťahovali pretože otec dostal výpoveď vďaka zraneniu- ktoré si spôsobil na rodinnej
chate, tuto jeho otcovi daroval jeho známi ....) vedeli by sme presne povedať ako bude melódia znieť.
Po stopách podmieňovacích vzťahov by sme mohli isť až k samotnému “ Veľkému tresku ” kde môžeme hľadať prepojenie
na najvyššiu entitu a to samotného „ stvoriteľa “ z čoho vyplýva názov Božská Harmónia.



Komentáre

avatar

PeterC: To som zase já. Pozrel som si Tvoje práce a táto ma celkom zaujala. Je k nej výborný slovný sprievod, ktorý všetko vysvetľuje. To je to, po čom som volal vo svojej poslednej poznámke k práci She made this. Tieto Vaše práce sú tak (nenachádzam iné slovo, prepáč) bláznivé, že si ich môžeš vyložiť tisícorakým spôsobom. (Najčastejšie mi vychádza, že moderný umelci si z nás - konzumentov umenia - robia posmech. Ale to som tu nechcel rozoberať. Na tomto Tvojom filme sa mi viac páči časť, ako ste celú kompozíciu pripravovali, než samotná Božská Harmónia. To ako Vás stále niekto kontroloval (symbolické je zastúpenie kontrolných orgánov - policajti a miestny zbohatlík) vyvoláva napätie. Častokrát som myslel na to, že zaujímavejšie by bolo sledovať, ako umelecké dielo vznikalo, než prežívať len vlastný výsledok tvorby ( v prípade She made this by to bol priam priepastný rozdiel). Raz som sledoval v televízii, ako jeden český dirigent nacvičoval s orchestrom nejakú skladbu. Bolo to omnoho lepšie, ako vlastné predvedenie toho diela. Vidieť, ako sa jednotlivec snaží presvedčiť kolektív o svojom názore, ako sa rozčúli, keď nie je niečo podľa jeho predstavy, odmení pohľadom dobrý výkon... Skrátka - celá paleta citov, ktorá indukovala podobné pocity vo mne. Navyše to napätie, či sa dirigentovi podarí dosiahnuť svoj cieľ - rovnako ako u Vás, či Vás z toho námestia nevyhodia. Raz som to chcel skúsiť naživo a snažil som sa dostať na skúšku orchestra v Banskej Štiavnici, no vyhodili ma! Darmo som argumentoval, že futbalisti púšťajú divákov na tréningy -vyhodili ma. Stále si myslím, že sledovať umelca pri práci je vzrušujúce. A nemusí to byť len niekto, kto má papier na to, že je umelec. Stačí aby sa z celej duše snažil vytvoriť niečo mimoriadne, čím poteší iných. Môj otec bol učiteľ a v detstve som ho často vídal vypisovať vysvedčenia. Chodili mi po chrbte zimomriavky, keď som videl, ako sa snaží vypísať to tlačivo čo najkrajšie, ako uvažuje ako a odkiaľ začať vpisovať slovo do tých obmedzených koloniek tlačiva. Rovnaký pocit som zažil nedávno pri sledovaní nejakej relácie o varení. Bol to len okamih, keď kuchár chcel pokrájať cibuľu a sekundu či dve rozmýšľal ako to najlepšie urobiť. Netrpezlivo otáčal cibuľu hore dole, prikladal nôž na rôzne miesta, ako by skúšal odpor materiálu a to všetko v nejakom podivnom rytme. Výsledok jeho práce - nakrájaná cibuľa nebolo nič moc, no proces tvorby a rozhodovanie sa o jeho priebehu, hoci kratučké, stál zato. Naposledy som na internete videl čosi podobné. Je to inštruktážne video, tvorby fotke podobného obrazu v Photoshope.
http://www.youtube.com/watch?v=pvFerjO_8-w&feature=related
O výsledku tejto umeleckej práce nechcem hovoriť. Zaujalo ma, ako tvorca priamo na mieste, v danom okamihu prišiel na nápad, ako niečo urobiť, ako zdokonaliť povedzme oko. Nemal to dopredu pripravené, lebo to by to oko urobil na prvýkrát a komplet. On sa k nemu viackrát vrátil, vždy, keď ho napadla nejaká úprava. Nepodarilo sa mu zakaždým urobiť opravu podľa vlastných predstáv a tak to niekoľkokrát opravoval. Skrátka na začiatku filmu sme videli čistý monitor, na jeho konci umelecké dielo, ktorého tvorba si vyžiadala kopu času, technických schopností a talentu zachytiť všetko v správnych proporciách, vidieť detaily a vedieť ich správne zobraziť...
Napadá ma, že máte obrovskú výhodu oproti trebárs renesančným maliarom. Oni nemohli zaznamenať priebeh tvorby svojich diel a pritom aký by to musel byť zážitok sledovať Leonarda da Vinciho pri tvorbe Poslednej večere, keď vymýšľal nové postupy, snažil sa ich realizovať, tešil sa z úspechu a dostal sa na dno, keď pochopil, že freska nevydrží. Vy dnes túto možnosť máte, nedá sa to využiť?
Ešte k textu k Tvojej práci. Rozoberáš v ňom vlastne jednu z najdôležitejších otázok súčasnej filozofie a vedy. Je alebo nie je naša budúcnosť predpovedateľná? Ty sa síce slovami: " ...vedeli by sme, ako bude melódia znieť staviaš na stranu tých, ktorí si myslia, že náš osud je predpovedateľný (potrebujeme len supervýkonný počítač a počiatočné stavy všetkých atómov vo vesmíre) no vedci sa v poslednej dobe stavajú skôr na opačnú stranu. Prispel k tomu objav teórie chaosu, populárne nazývaný efekt motýlieho krídla. Ak si o tom nepočul, skús si pozrieť o tom niečo na internete. Okrem iného je to nádherný zdroj abstraktných obrazov. Takú divočinu, ako nakreslí počítač pomocou Mandelbrotovej množiny, človek nevymyslí.
A prepáč, za taký dlhý prípevok. V súvislosti s tým Ťa chcem poprosiť, ak máš na to nejaké páky, zväčšite toto okno na písanie poznámok. Človek by si mal sem tam po sebe prečítať, čo napísal, než to odošle. V tak malom okienku, ako je toto sa to prakticky nedá. Je vhodné akurát tak na to, aby doň človek napísal páči sa mi to alebo nie, no možno Vy sami, by ste mali mať snahu, písať k dielam svojich spolužiakov trochu dlhšie hodnotenia.

Apr 02 2010, 10:36
avatar

Michal Šimonfy: Ahoj Peter, chcel by som reagovať na to, čo si napísal k obom dielam na našej stránke. Páči sa mi, že analyzuješ a rozmýšlaš nad prácami, ktoré si tu našiel, rovnako sa mi páči, ako opisuješ napríklad zážitok s otcom, svedčí to o vnímavosti, s akou sa pozeráš na to, čo sa okolo teba deje. Aj keď som presvedčený, že podobné momenty zažíva každý človek, nie každý im však venuje takú pozornosť, aby si ich zapamätal, alebo aby o nich písal. Myslím, že jeden z problémov súčasného umenia je aj to, že len veľmi málo ľudí je ochotných venovať dielu svoju pozornosť, analyzovať, alebo o ňom rozmýšľať. Na druhej strane, na umenie dnešnej doby sa nedá pozerať cez kritériá, ktorými sa posudzovala napr. renesančná maľba. Nesnažím sa teraz obhajovať Michaeline dielo - to je jej úloha, len tvrdím, že interpretácia diela môže byť oveľa zložitejšia.

Ak by som ti mohol niečo odporučiť, kniha Príbeh umenia od Ernsta Gombricha je veľmi dobrým začiatkom k pochopeniu toho, ako sa mení spôsob, akým umelec zobrazuje to čo okolo seba vidí, ako sa to v rôznych dobách mení a vyvíja. Som presvedčený, že by to mohlo zmeniť tvoj spôsob nazerania aj na súčasné diela. http://bit.ly/9R8U77

Ak budeš niekedy v Bystrici, kľudne sa ozvi a môžme o tom pokecať na káve.

Mišo

Apr 02 2010, 13:09
avatar

PeterC: Knihu, ktorú mi doporučuješ by som si prečítal celkom rad, no ako vidím, je vypredaná a potom - je dosť drahá a pravdepodobne aj dosť odborná. Poďme na to trochu inak. Skúste mi Vy ukázať (na internete) nejaké umelecké dielo, ktoré je podľa Vás zlé. Dá sa to vôbec o nejakej veci, ktorú autor vyhlási za umelecké dielo povedať?
Dávam do pozornosti stránku:
http://www.iconeye.com/

Apr 23 2010, 22:33
avatar

Erik Bartoš: ahoj prepac, ze ti neodpisujem pri druhej nacatej debate ale aj k tomu sa dostanem, len potrebujem cas a momentalne ho ako si nemam dost.

Ak chces prehlasit niekoho dielo za zle, musis byt but naozaj dobry, alebo odvazny :), aj ked sa to zvykne hovorit o roznych zacyklenych insitnych maliaroch, ktori maluju rovnake jelene ako spred 50 rokov. Je vela pristupov, najlepsie ked si vyberies sam, to ti nikto nemoze povedat co je dobre pre teba.
http://www.eriksille.com/updata/bg.sweet%20life22.25x25.2005.jpg
http://img223.imageshack.us/img223/8828/hrochapes3.jpg
http://www.ryanskidmore.com/images/fall_catalog.jpg
http://www.velvetgreencreations.com/media/1204001735.jpg
http://www.bigbearlake.net/animals/Mule%20deer%20painting.jpg
taktiez rozhoduje aj to coho je viac, ceneny je ten, kto prinesie nieco nove.
Ale pokial chces porozumiet preco su aktualne tendencie ake su musis si to nastudovat tazko sa to vysvetluje a snazit sa citat v symboloch. Rovnako malba s krasnymi ruzami, alebo vykal v galerii mozeme povazovat za umenie, zalezi od toho preco, z akeho dovodu to bolo spravene, ci tym je na nieco poukazovane, rovnako zalezi aj od doby kedy je dielo vznikne. Predstav si, ze 40 rokov malujes do suflika A odrazu ti nikto nebrani vyjadrit sa. Co by si spravil? Mozno by si si uvedomil, ze ten zivot co si zil nebol tvoj, ze vlastne z tvojho pohladu si prisiel o zivot a uz nemas zaujem niekomu kreslit jelene a uz vobec sa na ne nechces pozerat. Nieco sa v tebe zlomi a ty to vyjadris svojim dielom. A ostatny, ktori chapu o com rozpravas budu ochotny zaplatit za to dielo. Mozno ten mecenas ani nebude vediet co kupil, ale kupi to na zaklade posudku cloveka, ktory sa zaobera umenim cely zivot. - :) ale to uz je o inom do uctovnictva a investicii moc nevidim.

knihu ti mozem pozicat ak by si chcel
stranku, ktoru si pastol je viac o designe
skus sa popozerat medzi nasimi linkami, isto ta nieco zaujme.


Apr 27 2010, 04:19
avatar

Erik Bartoš: Ahoj Peter tuto mozes pocut relaciu Slovenskeho rozhlasu o umeni.

http://www.rozhlas.sk/inetportal/web/index.php?lang=1&stationID=0&page=showRelacia&id=673&stationID=2

May 19 2010, 18:48

Pridať komentár