she made this

She made this, 2008 Týmto projektom som chcela vystaviť v galériách svoje „najintímnejšie “.Fľaštičky s mojou krvou, močom, slinami... som nechávala v slovenských galériách na výstavách vybraných umelcov



Komentáre

avatar

PeterC: Čo preboha chcela autorka povedať týmto dielom? Vraj my diváci máme nad umeleckými dielami premýšľať a hľadať skrytý význam diela. Možno, že táto práca má tisíc iných významov, no mne z kompozície fotografií ("produkty" autorky v popredí, diela všetkých ostatných umelcov rozmazané, zatlačené do pozadia) vychádza len jedno. Autorka chcela povedať, že jej exkrementy sú mnohokrát lepšie ako tvorba všetkých ostatných umelcov. Je toto však umenie? Zdá sa mi, že slovo umenie naznačuje, akoby pochádzalo z českého slova umět,t.j.vedieť niečo majstrovsky vytvoriť, čo dokáže málokto iný. Vytvoriť moč dokáže každý. Je fakt, že asi nikto nemá tú drzosť, takto ju pretŕčať po cudzích výstavách a ešte sa tým chváliť. Rád by som si prečítal, prečo autorka vytvorila túto "prácu".

Mar 18 2010, 20:53
avatar

Erik Bartoš: Mnom
pokial sa odrazas od Majstra Pavla z Levoce tak si spravne pochopil vyznam slova umenie

Mar 18 2010, 22:54
avatar

PeterC: A Ty sa odrážaš od koho? Čo je podľa Teba umenie? Môže hodnotné umelecké dielo vytvoriť každý? Prečo potom v galériách nevisia moje obrazy alebo fotky? Raz som počul, že umenie je to, čo v človeku vyvoláva citovú odozvu a tá vraj môže byť aj negatívna. No prosím, ale zdôrazňujem slovko môže byť. To znamená raz za čas. Kde sú diela tejto autorky (a tuším väčšiny z tejto stránky), ktoré vyvolávajú pocit lásky, úžasu, zvedavosti, uvolnenia a neviem ešte koľko pozitívnych citov existuje.

Mar 20 2010, 19:00
avatar

Erik Bartoš: Co je to hodnotne umelecke dielo?
Myslis to co vecsina oznaci za pekne? to je dost malo na to, aby to bolo pre mna hodnotne umelecke dielo, alebo to co oznacia kuratori za hodnotne? mmm. Myslim, ze hodnota umeleckeho diela prichadza s casom a ostatnou tvorbou autora. Pretoze z jedneho diela, alebo z diel vytvorenych v priebehu niekolkych rannych rokov tvorby mozes len velmy tazko citat co autor vidi a o com "rozprava".
Nie len vizuálne moze byt dielo pritazlive, ale rovnako moze byt zaujimave v konceptualnej rovine kde autor moze dielo oprostit od pritazlivej vizualnej stranky a vyjadrit ideu inak ako peknym malovanim napriklad dopisom, alebo aj ukladanim flasticiek.

Ale mas pravdu na vizualy zalezi, nemozeme si nahovarat, ze nieco co je pre nas vizualne nepritazlive dokaze uputat nasu televiziou zdegenerovanu pozornost a uz vobec nie, aby sme si z toho odniesli nejaky velkolepy zazitok.
Asi je to tak, vecsina takychto prac je balast a mala by sa okamzite spalit,,, tak ci tak je to vsetko neaktualne. Akurat by som chcel vediet, ako sa dostal Van Gogh do galerii sialenec jeden. Videl si jeho malby? Su impresivne nechapem ako sa to tym idiotom za jeho zivota nemohlo pacit.

Vies a najkrajsie na tom je to, ze tebe moze byt uplne jedno co sa autor snazi povedat, pretoze raz mozno nadobudnes take poznanie sveta, ze aj taketo dielo mozes pochopit svojim vlastnym sposobom. A navzdory autora to mozes pochopit uplne inak, ako to myslel iba a iba vo svojom kontexte vlastnych skusenosti. To je taky pocit, ako keby sa si nasiel krizovatku viacerich uliciek o ktorych si vedel, ze su, ale nevedel si odkial kam smeruju. Zrazu ti nieco zaklapne a ty sa pouzmejes nad tym pretoze najdes v diele kusok svojho poznania, len mozno z druhej strany.

Nehovorim ze to musi byt konkretne toto dielo, alebo hociake z tejto stranky.

A mozno sa mylim, kto vie?

Co sa tyka Majstra Pavla bol to frajer, cela skola mame k nemu blízko obzvlast ty z hudobky, ma nas respekt, ale ako roky pribudaju prestavaju sa stavat kostoly a umenie sa prestalo predavat. Tak vsetci nahnevany umelci zacali robit skarede veci, aby vyjadrili nespokojnost so slabym predajom umenia.

Mar 21 2010, 00:17
avatar

oieupiur: Very nice site! [url=http://apxoiey.com/qoxvt/2.html]is it yours too[/url]

Mar 30 2010, 21:07
avatar

PeterC: S Tvojou vetou, že: "hodnota umeleckeho diela prichadza s casom a ostatnou tvorbou autora" bohužiaľ súhlasím, no z iného dôvodu ako Ty. A pravdepodobne hovoríme aj o inej hodnote - ja by som na začiatok Tvojej dal slovko finančná. Mnohokrát známi umelci priam zneužívajú svoje meno, aby za drahé peniaze predali brak. Napríklad obraz, na ktorom je hrubými, hnedými čiarami nakreslený obrys obálky. Všetko to bolo na šmuhovatom žltom podklade. Formát obrazu A4. Celý obraz som opísal na dvoch veľmi krátkych riadkoch a cena 4 000 Kčs, čo bola v deväťdesiatych rokoch možno dvojtýždňová priemerná mzda na Slovensku. Kde sa v tom diele prejavilo niečo výnimočné. Nebola tam ani len remeselná zručnosť, ani detaily vyžadujúce si kopu času... Rozprával som sa o tom obraze s jedným človekom, čo pred ním stál. Hrdo sa priznal, že je autor a vraj sa na tom diele cení myšlienka. Jej originalita. Mal som vtedy malé deti a môžem povedať, že keď zobrali do rúk štetec, vodové farby a výkres, namaľovali desať obrázkov s omnoho originálnejšími nápadmi ako obálka. Jediné, čo mi vtedy vychádzalo, že určuje hodnotu toho diela (hovorím o finančnej, lebo žiadnu inú nemalo) bol podpis autora, lebo to bol známy umelec. No to ale mohol pokojne predávať čistý, zarámovaný arch papiera so svojim podpisom. Nemusel si z nás divákov robiť posmech a zavádzať nás "hĺbkou umeleckého odkazu". Som absolvent prírodovedeckej fakulty a niektorí naši pedagógovia tiež tvorili takto. Volali to benzínové články do vedecko-populárnych časopisov.
Inak, zaujímalo by ma, ako hodnotia pedagógovia na umeleckých školách práce svojich žiakov. Môžu im dať nedostatočnú? Z Tvojich slov som vyrozumel a sám chápem, že neexistujú racionálne kritéria na stanovenie (tentokrát umeleckej) hodnoty diela. Môže ho potom pedagóg ohodnotiť? Dá zlú známku, keď sa sadrová socha rozpadá? To ale hodnotí remeselnú hodnotu diela. Dá nedostatočnú, keď podľa neho má práca rasistický podtón alebo uráža cítenie iných skupín, či ako je to v zákone napísané? No ale kde má istotu, že uhádol pravý zámer autora? Nechá si to od autora vysvetliť? Ktorá časť autorovho výrazu je potom vlastným dielom? Obraz alebo slovný prejav? Obe časti spoločne? Ako potom ale k tomu prídeme my, obyčajní návštevníci galérií, keď tam tento slovný sprievod chýba. A chýba aj k tomuto dielu, pre ktoré táto debata začala. Poznáš autorku? Presvedč ju, aby sem niečo napísala. Zdá sa byť dosť odvážna, keď si dovoľuje takto sa vysmievať z vystavujúcich autorov. Pretože to je stále tá jediná myšlienka, ktorá ma v súvislosti s týmto dielom napadá. Som už dosť starý a môžem povedať, že nejaké poznanie sveta som už nadobudol ( to predsa každý ) a toto dielo som pochopil týmto svojim vlastným spôsobom. Škre ma, že neviem, či to aj autorka tak myslela. Poznáš to, keď Ti dajú hádanku, Ty nájdeš jej riešenie, no nie si si istý, či je správne.
Inak, možno by kritériom hodnoty umeleckého diela mohla byť jeho podnetnosť, schopnosť vyvolať diskusiu a výmenu názorov bez osobných urážok. Ak je to tak, potom je táto práca skutočným umeleckým dielom, na druhej strane potom by umeleckým dielom bol aj ľudský výkal pred dverami kancelárie fakultného výboru SZM pri Matematicko fyzikálnej fakulte UK niekedy koncom sedemdesiatych rokov.

Apr 02 2010, 08:57
avatar

PeterC: Odporúčam pozrieť si prednášku profesorky Márie Bielikovej na akcii TEDx Bratislava. Tvrdí, že má dôkazy, prečo by sa informatici mali venovať umeniu a prečo by sa študenti VŠMU mali učiť matematiku. Možno by sa to dalo rozšíriť aj na študentov výtvarných odborov.
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000680719538&ref=profile#!/tedxbratislava

Vďaka matematike vznikli také úžasné abstraktné obrázky ako napríklad tento:
http://www.visualparadox.com/wallpapers/envelop.htm
Skúste nad tým porozmýšľať. Chápem, že umelci moc matematiku nemusia, no možno by stálo za zamyslenie, prečo vo vede a technike vládne nadšenie, ktoré vedie k letom na Mesiac, k podzemnému laboratóriu v Cerne, k rozlúšteniu funkcie DNA... a prečo je v umení prítomná beznádej vedúca k dielam ako to, o ktorom tu diskutujeme alebo väčšina diel z oblasti tzv. modernej vážnej hudby. Trochu nadšenia z vedy by výtvarnému umeniu len pomohlo.

Apr 19 2010, 19:18

Pridať komentár